Prestashop 1.7 vs Woocommerce – różnice i cena

Kiedy myślimy o systemie Open Source do prowadzenia sklepu internetowego na myśl przychodzi nam głównie PrestaShop, Magento, WooCommerce i Open Cart.

Na naszym serwisie poruszamy głównie tematy związane z PrestaShop jednak nie oznacza to, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, że istnieją inne systemy do prowadzenia sklepu internetowego oparte o licencję Open Source. Jednym z nich jest Magento, które u nas cieszy się znacznie mniejszą popularnością niż PrestaShop i WooCommerce, a to głównie z powodu ceny – jest to system znacznie droższy w utrzymaniu i cięższy, który jednak upodobały sobie niektóre osoby, głównie ze względu na jego skalowalność.

Jeżeli chodzi o OpenCart tutaj niestety (jako autor artykułu) nie mogę zająć stanowiska ponieważ po prostu tego systemu nie znam. Pozostaje nam więcej największy konkurent PrestaShop na naszym rynku czyli WooCommerce.

PrestaShop i WooCoomerce, który system sklepowy wybrać?

W takim razie zacznijmy od początku…. WooCommerce to tak właściwie nie jest samodzielny system sklepowy, a rozszerzenie (wtyczka) do popularnego systemu CMS jaki jest WordPress. Wtyczka ta rozbudowuje możliwości standardowego WordPressa o możliwość prowadzenia sklepu.

Technicznie rzecz ujmując dodaje ona typ postu – produkt, który posiada swoje własne pola (custom fields), kategorie i tagi. Dodatkowo dostajemy koszyk i wszystko co z tym związane. Każdy kto wdrażał takie sklepy (w tym i my) wie, że pracuje się z tym bardzo przyjemnie, a dodatkowo automatycznie łączy się to z praktycznie każdym motywem z automatu wykorzystując zwykły szablon wpisu (single.php) do wstawienia tam kodu sklepowego.

Nie wszystko jest jednak takie przyjemne – jak cały WordPress niestety tak i WooCommerce cierpi z powodu braku wbudowanego systemu do rejestracji użytkowników, który spełnia sam z siebie podstawowe wymagania (standardy) obecnego rynku. Niestety kończy się to tym, że na dzień dobry zawsze przed developerami stoi pytanie jak w danym sklepie rozwiązać ten problem.

Woocommerce nie jest idealny

Tak samo jak idealny nie jest PrestaShop – oba te sklepy mają jeden wspólny problem, który dotyczy całej branży. Dostosowanie do wymogów RODO, dodatkowo problem ten utrudnia fakt, że nawet duzi gracze mają w tym temacie sporo rozbieżności i nie dotyczą one tylko rejestracji.

Przykładowo przy zapisanie na newsletter w sklepie x-kom wystarczy podać sam e-mail kiedy inny duży sklep z elektroniką wymaga od nas zaznaczenia prawie 4 check boksów. Można odnieść wrażenie, że przepisy tworzone były na kolanie i wprowadzone jako sztuka dla sztuki ponieważ ich interpretacja jest zdecydowanie zbyt dowolna.

Dlatego tak bardzo oczekiwać można było by standaryzacji, która dotarła by do nas wprost od autorów „opensorsowych” rozwiązań, której niestety brakuje.

Zarządzanie sklepem mamy w PrestaShop

Pozostawiając niejako wstęp należy przejść do konkretów, a mianowicie do pracy właściwej z systemem sklepowym i tutaj zdecydowanie łatwiej pracuje się na PrestaShop. Statusy zamówień, podstrona zamówień, wbudowane statystyki (które akurat zalecamy wyłączać, ale jednak na początku są one jak najbardziej wartościowym źródłem informacji o naszych klientach).

Co ważne nawet zarządzanie samymi pracownikami i sposób działania ich kont – to wszystko jest na PrestaShop o wiele lepiej rozwiązane i przygotowane do codziennej pracy.

WooCommerce jest bardziej elastyczny

WooCommerce jest o wiele bardziej elastyczny w kontekście małego sklepu, a PrestaShop w kontekście sklepu dużego. Co to mały, a co duży sklep? Mały sklep to taki, w którym jedna osoba pisze wpis na bloga, dodaje go na Facebook, dodaje produktu, a następnie wykonuje opis. Duży sklep to taki kiedy pracownicy pakują, Ty pilnujesz opisów, ale pisze je i dodaje kto inny – potrzebny jest podział obowiązków i kontrola poszczególnych użytkowników w celu określenia czy pracują oni tak jak powinni.

Published by CentrumPS

Założyciel centrumPS

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o